Eheti cikkünk egy kicsit rendhagyóbb lesz, mint az eddigiek. Most két kerékpárt mutatunk be nektek egyszerre egy összehasonlító teszt keretein belül.
Mindkét választott a Fit 2011-es termékpalettájáról származik, de a két végletet képviseli és Mike Aitken nevét viseli!
Fit Aitken 1
Fit Aitken Signature
Azért szeretnénk ezt a két kerékpárt együtt bemutatni, hogy jobban látható legyen, mi is a különbség a belépő kategóriás kezdő kerékpár, és paletta csúcsát képviselő „Signature” modellek között! Így a BMX-el még, csak most ismerkedők is betekintést kaphatnak abba, hogy mi okozza a komplett kerékpárok közötti árdifferenciát!
A két alany pedig: a Fit Aitken 1 és a Fit Aitken Signature. Mike Aitken neve nagyon jól cseng a szakmában. Nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy egy élő legenda. Elég komoly hatással volt a bringázása és egyedi stílusa a mai profikra és amatőrökre egyaránt! Az utóbbi időben sajnálatos sérülésétől volt hangos a BMX sajtó, de szerencsére a rehabilitáció sikeres volt és már újra a nyeregben van!
Lássuk hát a két BMX közti különbségeket!
Kezdjük a vázzal, mert ez az, ami nagyon nagymértékben befolyásolja a bringa viselkedését a trükkök gyakorlása közben!
Az Aitken1 kezdő bringához méltóan 20”-os felsőcsőhosszal rendelkezik. Ez teljesen elfogadható, ha az alacsonyabb, fiatal kezdő paramétereit nézzük! Anyagát tekintve, pedig a Hi-ten acél kapta a főszerepet. Ez is egy rendkívül nagy szakítószilárdsággal rendelkező acélfajta, de mivel olcsóbb anyag, mint Cr-mo ezért esett a választás erre, az ár kordában tartása miatt.
Az integrált kormánycsapágyhoz tervezett fejcső és a Mid szabványú középrész már szerencsére megtalálható ennél a váznál is, ami tökéletesen megfelel napjaink elvárásainak!
A Signature (továbbiakban: sig) modellel már más a helyzet egy kicsit. A 20.75”-os méret már a komolyabb testalkatú ridereknek kedvez. Körülbelül 180 cm-es testmagasságig megfelelő lehet bárkinek. Többek között maga Mike Aitken is ilyen méretű vázat használ! Anyagát tekintve, pedig a létező legalkalmasabb csöveket választották. 100% Cr-mo, ami mindenképpen a legjobb, ami egy komplett kerékpár vázától elvárható!
Extrákban sincs hiány. Mindennel fel van szerelve, ami elvárható egy váztól. A Mid középrész és az integrált kormánycsapágy már természetesen tartozék. Ezen felül még leszerelhető rotor fülek, integrált üléscsőbilics és leszedhető fékcsonkok is találhatók itt!
A villa tekintetében az 1-es modell egy egyszerűbb, Hi-ten acélból készült modell, de a nyaka már Cr-mo! Ez egy igen fontos dolog, mert a fő teherviselő elem egy villánál a nyak. A papucsok kisméretűek és 10 mm-es tengelyhez lettek tervezve.
A sig villánál egy Fit Balde villa köszön vissza, legalább is, ami a megjelenést illeti. Ez nem az a villa, amit külön is meg tudsz vásárolni, de ugyanúgy szűkülő lábakkal rendelkezik, 100% Cr-mo csökből van és a CNC-zett, kis méretű, 10mm-es papucsok is, csak fokozzák a látványt!
Stucni fronton elég nagy a különbség. Az 1-es Aitken egy egyszerűbb darabot kapott. Ezt a megoldást láthatjuk gyakorlatilag az összes ilyen árkategóriás kerékpáron. Egy egyszerűbb, de a funkcióját tökéletesen ellátó alkatrésszel pénz tudnak spórolni és így olyan hasznos dolgokra tudják azt visszaforgatni, mint az ipari csapágyazott középrész vagy hátsóagy. Logikus döntés.
A sig modellnél pedig egy Fit DLT, topload verziójának a majdnem teljesen megegyező másolata. A különbség igen elenyésző. Apró megmunkálási részletekben tér el, és míg a külön megvásárolható DLT befogó Amerikában, addig ez minden bizonnyal Taiwan-on készül. Méretében és formájában azonos és szépen megemeli a kormányt.
A kormány a két bringán elég eltérő méretű, ami a vázméretnél is észrevehető volt. Teljesen ésszerű dolog, hogy a kisebb vázhoz kisebb kormány passzol és így lesz megfelelő a méret a fiatalabb korosztály számára! A nagyobb méretnél, pedig ugyanígy, csak az ellenkezője érvényes.
Az 1-es esetében 7.75” magas és 26” széles a kormány és Hi-ten acélból készült. Míg a Sig modell esetében 8” magas és 28” széles, de már Cr-mo az alapanyag!
Markolat fronton mindkét gép a Fit Original modellt kapta, ami már hosszú évek óta bizonyít. Kényelmes s tartós, mindkét bringának, csak az előnyére válik!
Hajtókar tekintetében két fő azonosság van a két BMX között. Mindkettő Mid csapágyházzal rendelkezik és ipari csapágyazott a középrésze! Ez az 1-es modell esetében nagy pozitívum, mert az élettartamot radikális módon megnöveli, a golyóskoszorús csapágyakhoz képest! A sig modellnél, pedig ez a tulajdonság teljesen alapvetőnek számít, de attól még ugyanúgy örömteli dolog!
A sig-nél maga a hajtókar igazából egy S&M Flow néven, külön is megvásárolható darab. Mindent tud, amit a modern hajtókarok. 19 mm-es, 48 bordás tengelye van és 4130, hő kezelt Cr-mo-ból van!
Az 1-es, pedig egy szerényebb, de szintén háromrészes karral rendelkezik, ami 8 bordás tengellyel és átmenő csavarokkal rögzül. Tartósságában ez sem mondható egy utolsó darabnak!
A sig-nél lánckerék ügyben egy Fit DLS lánckerék közeli rokonáról van szó. Ugyanaz a helyzet, ami a stucnival. Apró megmunkálási különbségekben és a származási országban tér el. Mindemellett 27 foggal és alumíniumból készült, 6mm-es vastagságban.
Formáját tekintve ugyanúgy a DLS inspirálta az 1-es modell lánckerekét is, de gazdasági megfontolásból itt acélból készült, ami nem ér fel ugyan az alu tulajdonságaival, de a kezdeti szárnypróbálgatásokhoz kiváló lesz. Jelen esetben 25 fogas.
Az áttétel tekintetében a Sig 27/9-el rendelkezik, ami egy picit erősebb, nehezebb áttétel az 1-es, manapság általánosnak mondható 25/9-es áttételéhez képest!
Pedál ügyben az Odyssey dominál mindkét gépen. Míg az olcsóbb bringán, az olcsóbb, műanyagból készült Odyssey Twisted pedál, addig a drágábbon az alumínium Odyssey Trailmix található, amilyet Mike Aitken is használ!
Láncból az 1-es a klasszikus KMC 410-el van szerelve, ami a világ komplett kerékpárjainak nagy részén megtalálható! Érthető okokból. Olcsó, erős, könnyű.
A sig-nél a lánc egy KMC 710 SL. Gyönyörű, szépen kidolgozott, ultrakönnyű darab. Az SL rövidítés a Superlight nevet takarja, aminek eleget is tesz. Ez külön megvásárolva, egy közel 9000 Ft-os tétel, ami mindenképpen növeli a bringa értékét, mindamellett, hogy egy tökéletes lánc is egyben.
Ülés ügyben a 1-es, a jól megszokott Fit logós, kis méretű, perforált huzatú modellel ékeskedik, ami egy árcsökkentő acél üléscsővel egészül ki. A már említett okokból ez is az ár kordában tartása miatt lett így!
A Sig-en egy alumínium Pivotal üléscsőre szerelt, farkas mintás, Odyssey Aitken Pivotal ülés található, ami rendkívül igényes részlete a gépnek!
Az 1-es kerekei, elöl és hátul is 36 küllősek, ami már napjaink alapvető elvárása. Weinmann felniket fűztek előre és hátra is. De míg elől egy kisperemes, golyóskoszorús, 10-es tengelyes agy, addig hátul egy 14-es tengelyes, ipari csapágyazott, 9-es driveres modell dolgozik. Itt említeném meg, hogy az első agy az egyetlen pontja a bringának, ami nem pari csapágyazott.
Egy kezdő géphez képest nem rossz, hogy minden más, pedig az!
A Sig kerekei, pedig igazi márkás darabok, bármilyen bringában megállnák a helyüket! Odyssey Vandero, tőcsavaros első agy van befűzve az új Odyssey Quadrant felnibe. Hátul is Quadrant felnivel találkozunk, de ott az Odyssey Hazard V3 agy található, 9 fogas driverrel. Természetesen ipari csapágyazott mindkét agy. Tehát elég komoly kerekekről van szó!
Külső ügyen az 1-es a Fit OEM gumikat kapta, ami a legtöbb komplett Fit bringa tartozéka és külön nem vásárolható meg. Hátul 2.1, elöl, pedig 2.25-es méretben, a szuperballonosság miatt!
Egy Signature Aitken BMX-en természetesen csakis Mike Aitken signature Odyssey külsőkkel találkozunk, hogy stílusában tökéletesen illeszkedjen a géphez. Hátul 1.9-es Aitken Street, elöl, pedig 2.125 Aitken Knobby külső található, ami elsősorban dirt-re lett tervezve.
Már, csak a fékrendszerek összevetése van hátra. Mindkét BMX-en a hagyományosnak mondható, egyszál bowdenes megoldással találkozhatunk. Ilyet használ Aitken maga is már hosszú évek óta, kivéve mikor fék nélkül megy.
Az 1-es egy szerényebb Tektro szettel rendelkezik. A féktest és a fékkar is Tektro és sajnos a bowden sem hosszanti szálas, hanem, csak hagyományos spirálszálas. Ahogy lenni szokott itt is érdemes cserét eszközölni, ha valaki jó fékhatást szeretne elérni. Funkcióját tekintve kiválóan működik a rendszer, de egy új, hosszanti szálas bowdenház és egy jó fékpofa csodákra lenne képes fékhatás ügyben.
Ellenben a Sig-en elég komoly a szett. Odyssey Monolever fékkar és Odyssey Linear bowdenház alkotja a gerincét a rendszernek, majd egy Tektro fékben teljesedik ki. Extra még a felirat nélküli, de egyértelműen FlyBikes, fékbowdenhúzó háromszög. A jó fékpofa sajnos ide is elkél, mert a gyári Tektro sajnos nem a legjobb választás.
Összegezve mindkét modell, majdnem, hogy tökéletes. Az 1-es a kezdők álma. Tartós, jó megjelenésű alkatrészekkel rendelkezik és teret hagy a további tuningolásokra is. Így egy remek alap, de néhány alkatrész cseréjével tovább javítható.
A Signature pedig egy nagyon komoly felszereltségű csúcsmodell, amihez gyakorlatilag nem is kell nyúlni, a szokásos fékpofa cserét leszámítva!
Reméljük mindenkinek világossá volt ebből a cikkből, hogy mik azok a sarkaltos pontok a komplett bringákon, amik az árkülönbségeket előidézik!